Deelnemers van Pro Art Laat zien uitgelicht (Editie 5)
Ontdek de inspirerende verhalen achter de kunstenaars die hun werk tentoonstellen tijdens de nieuwste editie van Pro Art Laat zien. Laat je inspireren door hun passie, creativiteit en unieke perspectieven. Hun werken zijn te bewonderen in onze winkel.
Quinta Buma
Na afronding van mijn opleiding (fotovakschool 1989) heb ik 30 jaar mijn bedrijf gerund als zelfstandig foto-graaf. Daarnaast maakte ik ‘vrije’ foto’s die ik voor mijn uitgeverij van ansichtkaarten gebruikte en voor exposities. Voor mij komt alles neer op het vinden van de juiste balans, in ritme, verhoudingen, kleur … welke techniek je ook beoefent, het zijn allemaal variaties op een thema. Vóór mijn opleiding fotografie weefde en schilderde ik, (dat laatste nog steeds, nu ik meer tijd heb). Licht en schaduw zijn cruciaal in mijn werk.
Ik laat mij inspireren door waar ik ben, er is ook drama in de polder! De schoonheid van het licht, schaduwen, mensen, landschappen, tegenstellingen, mysteries, winkelruiten, trekken mijn aandacht. Ik houd van gelaagdheid, coulissen, stad en land. Het grensgebied tussen natuur (voor zowel aanwezig) en cultuur boeit mij.
In de foto’s voeg ik iets van mijzelf toe. Zoals ik ze vroeger, analoog, met de hand afdrukte, hier en daar wat lichter of donkerder maken, een kleur wat koeler of warmer, manipuleer ik ook het licht en de kleuren in de digitale foto. Zonder de werkelijkheid geweld aan te doen probeer ik de essentie van dat moment naar buiten te brengen. Het zijn weerspiegelingen van míjn ogen-blikken.
In het portfolioboek op tafel “Noord-Zuid”, vind u meer foto’s van Nijmegen en omgeving als ook richting zuiden, Frankrijk, Spanje en Italië. (Alleen als inkijk-exemplaar)
Meer info of vragen: quintabuma.nl – 06-1853 8568 – quintabuma@gmail.com
Marie- José Mol
De afgelopen jaren heb ik naast het aquarelleren ook veel werkstukken in
gemengde technieken gemaakt.
Omdat ik ervoor kies mijn werk in te lijsten achter glas met een passe-partout, mag de totale dikte van het werk niet meer zijn dan 2 mm.
Het is dus zaak om platte onderdelen te gebruiken. De basis kan een aquarel zijn, soms overspoelt met acrylinkt, of dun vloeipapier dat bewerkt en gekleurd is met was en/of inkt. Acryl inkt is prachtig materiaal, lichtecht en met een enorme kleurkracht, helderder dan aquarelverf. Door diverse bewerkingen als stempelen, scheuren, tamponneren, verhitten en plakken van materialen met reliëf, bladgoud en
zilverfolie, ontstaat een vernieuwende structuur. Het experimenteren met acrylverf, diverse materialen en vezels, nat of droog geven steeds een verrassend effect en zijn een bron van inspiratie. Ook persoonlijke items kunnen worden verwerkt tot een levensverhaal waar je naar blijft kijken.
Ieder onderdeel is afzonderlijk gemaakt en vervolgens worden de verschillende lagen als het ware in het schilderij gestapeld. Zolang het gehele werk maar niet dikker wordt dan de dikte van een passe-partout is heel veel mogelijk. Aan het eind ontstaat er soms een zoektocht naar toepasselijke teksten en gedichten. Deze worden vervolgens in reliëf toegevoegd. Bij het schilderen van een aquarel, bijv. een boeket bloemen, kan ik van tevoren inschatten wat het resultaat zal zijn. Bij werken in mixed media is het meer een uitdaging hoe verschillende materialen op elkaar reageren en hoe het eindresultaat eruit gaat zien.
Ik ben anders gaan kijken, steeds op zoek naar structuren en heb weleens een wijnfles gekocht omdat ik het reliëf in het glas zo mooi vond om te gebruiken als stempel. Heel veel uren ben ik bezig om alle details te maken, niet wetende wanneer ik ze gebruiken zal. Vervolgens ga ik passen, meten, schuiven en zoeken naar de ideale compositie.
Hier bij Pro-art laat ik u graag het resultaat zien van deze vruchtbare tijd.
Marie-José Mol tel. 0487 525515 / www.atelierdemollenwaard.nl / www.facebook.com/atelier.de.mollenwaard
Sjaak Kaashoek
Sjaak Kaashoek (1961) is kunstschilder, tekenaar en graficus. Naast stillevens bestaat zijn omvangrijke oeuvre o.a. uit landschappen en stadsgezichten, uitgevoerd in een gedetailleerde stijl.
Het grafische werk van Kaashoek bestaat uit etsen en kopergravures. De techniek van het graveren in koper met een burijn, waarbij een draad koper uit de plaat wordt gesneden, wordt nauwelijks nog beoefend. Het aantrekkelijke van de techniek is de scherpe lijn die ontstaat met een natuurlijke spanning. De kopergravure is geschikt voor het maken van kunstige arceerpatronen.
Sjaak Kaashoek exposeert sinds 1980. De expositie in Museum Wilhelm-Morgner-Haus in Soest (BRD) samen met Wouter Berns en de deelname aan ArtPrize 2021 in Grand Rapids, Michigan (U.S.A) behoren tot de hoogtepunten uit zijn loopbaan. Van 2012 tot en met 2020 was hij Erkend Leerbedrijf voor het MBO “Art & Design”.
Zie voor meer info: https://sjaakkaashoek.com/
Margot de Kruijf
Vroeger veel getekend maar pas 8 jaar geleden gaan schilderen bij Marijke van Balen. Bloemen , portretten , zeezichten maar vooral stillevens vind ik erg leuk om te schilderen . Met acryl verf . Op hout en canvas doeken . Probeer soms wat losser te schilderen maar vind gedetailleerd toch wel enorm leuk en een uitdaging.
Joke van Hees
Het is een enorme uitdaging voor me, iets zo natuurgetrouw op het doek weer te geven Ik schilder graag bloemen, o.a. roosjes. Ook dieren, zoals een portret van een hond, een vlinder, een paard etc. Ook stillevens en portretten vind ik leuk om te doen. Ik schilder ook in opdracht.
Abstract werk:
Als kunstenaar probeer ik iets te creëren, wat de aandacht van de toeschouwer trekt, juist door ruimte te laten voor de fantasie, de interpretatie en de emotie die mijn werk oproept. Het ervaren van mijn werk is doel op zich. Ik schilder met olieverf op doek.
www.jokevanhees.nl
Paulien Varkevisser
Paulien Varkevisser toont twee verschillende werken uit haar boek ‘Moments in nature’. Een macro-opname van de Gele Morgenster en een ‘double exposure’ (meervoudige belichting / dubbelbeeld) van de berkenbomen op de Ginkelse Heide. Deze en de andere beelden uit het boek heb ik gemaakt tijdens wandelingen en dwalingen door de natuur. Het laat zien wat mij fascineert en inspireert: de natuur in al haar schoonheid. Soms in alle eenvoud. Imperfect of niet. Ruw of zacht. Een landschap of juist een detail. De natuur is constant in beweging; door de verschillende seizoenen, het weer, het licht en zelfs het moment van de dag … Steeds weer verrassend. Het maakt dat je elke keer opnieuw een
andere beleving hebt. Wanneer ik fotografeer kan ik soms lang op één plek blijven hangen omdat ik geraakt wordt door wat ik zie. Ik probeer dan mijn eigen beeld te maken door bewust te kijken en te kaderen. De natuur zien als een abstract of grafisch kunstwerk of juist weergeven als een poëtisch, schilderachtig of sprookjesachtig beeld. Dat is voor mij de uitdaging. Om dit te bereiken maak ik soms gebruik van fotografische middelen als ‘meervoudige belichting’, beweging, overbelichten of bewust ‘out of focus’ fotograferen. Technieken die mij in staat stellen bepaalde sferen op te roepen of een gelaagdheid aan het beeld te geven.
Laat je – net als ik – verwonderen door wat je ziet!
Ivo Drissen
Ivo Drissen (Roermond 1969)
‘Time waits for no one and it won’t wait for me’
Opgegroeid in Brabant en Limburg studeerde ik vervolgens in Wageningen, Driebergen en Utrecht. Ik woonde lang In Nijmegen en in Hau, Duitsland. Het leerde mij vrij denken. Een eigenzinnig mens. Mijn hart is groot. Er is veel welkom. Niet persé gemakkelijk in de omgang. Een beetje dwars soms. Levend met lef inmiddels. Soms nog stoeiend met
het donker. Ik maak muziek, speel gitaar en zong lang in een band. Sinds een jaar of twintig autodidact schilder en beeldhouwer. In mijn schilderijen ontmoet ik altijd de mensen die me inspireren, de kleuren van van Gogh. Dingetjes van Klimt, Mucha. Hundertwasser ook. Inmiddels een eigen stijl, een handtekening. Mijn werk wordt herkend. Het maakt me supertrots. In mijn schilderijen zoek ik naar schoonheid. Kijkend naar balans en richting. Puttend uit de natuur. Er is een eerste idee, daarmee ga ik aan de slag. En dan begint het puzzelen. Ik begin vaak met acrylverf
en vervolgens ga ik aan de slag met stukken oud eigen werk. Tekeningen. Papier. Bloemen. Anything. En die stukken ga ik leggen. En knippen, plakken. Opnieuw schilderen, zoeken, kijken. Soms uren, vaker dagen en soms ook weken werk ik aan een schilderij. Er ontstaat een letterlijk gelaagd kunstwerk. Op de grenzen van abstractie en figuratief.
Expressieve werken met zeggingskracht. Wat ze precies vertellen is aan de kijker.
You’ll find me on Facebook and Instagram
Jolanda Klopper
Mijn schilderijen hebben te maken met het deelnemen aan de eeuwige dans in het ruimte-tijdcontinuüm van de Kosmos. De eeuwige dans tussen de complementaire energieën, het duister en
kleur, de leegte en de creatie, het rechte en het ronde. Mijn schilderijen zijn voornamelijk opgebouwd uit de symboliek van het runenschrift, gecombineerd met wiskundige patronen en wijsneuzerig heden uit vervlogen tijden. Met een hedendaagse aangepakt en de hulp van een beetje magie.
Geboren in 1974 te Wervershoof (Noord-Holland) Afgestudeerd in 2000 aan de AKI, University of art & design, Enschede
www.k-rage.eu
Ilse Lürsen
Mieke van der Zwaag
Mieke (1983) woont en werkt in Nijmegen. Vaak gebruikt ze olieverf voor haar schilderijen, en daarnaast tekent Mieke alles wat ze tegen komt: mensen, dieren, grappige scènes ‘van onderweg’, en soms cityscapes of een landschapje.
Sterre Spekman
Ik studeer geschiedenis in Nijmegen en in mijn vrije tijd schilder, teken en schrijf ik graag. Ik vind het het leukst om mensen te tekenen of schilderen, omdat ik geniet van de verscheidenheid aan mensen en de geometrische figuren die in alle gezichten zichtbaar zijn. Door met die vormen te spelen kun je op een interessante manier de onzichtbare emoties van mensen zichtbaar uitdrukken.
In opdracht maak ik realistische portretten. Voor het maken van een portret spreek ik graag met of over degene die ik ga portretteren zodat ik naast diens gelijkenis ook diens karakter kan weergeven.
Portretten op A4 formaat vanaf 130 euro en op A3 formaat vanaf 260 euro. Voor meer informatie kun je mailen naar sterrespekman@gmail.com. Ik sta ook open voor ander soort opdrachten, ook hierover kun je me mailen.
Koen Roordink
Koen Roordink geboren, getogen en woonachtig in Nijmegen. Beroep advocaat met specialisatie in het bouwrecht. Dat gaat eigenlijk altijd over tijd, kwaliteit en geld. Ter ontspanning gaan tekenen en schilderen en daardoor zo gegrepen dat het meer dan een hobby is geworden. Daarom lessen gaan volgen. Dit om allerlei technieken te oefenen en voorkeuren te ontdekken.
Opleiding: Koen heeft teken- en schilderlessen gevolgd bij De Lindenberg. Tussen 2012-2015 de kunstopleiding ‘De Nijmeegse School’ met hoofddocent Doreth van Zwalum. Nu volgt Koen lessen 2 wekelijks in de ateliergroep van TINT bij Christine Elkhuizen.
Technieken: olieverf op doek, karton of hardboard, aquarel op papier, potlood, inkt en krijt op papier.
Voorkeuren: inmiddels een voorkeur ontwikkeld voor portretten (olieverf, aquarel, potlood en krijt). Maar ook landschappen.
In opdracht: meerdere werken in opdracht gemaakt, waaronder herinneringen aan overleden dierbaren (formaat 15 x 15 cm olieverf op doek) en grote landschappen (100 x 100cm).
Exposities: de Dorpsschuur in Lent (2017, 2021 en 2023), de Lindenberg (2015), kantoor Poelmann van den Broek advocaten (2024), deelname aan de kunstroute Nijmegen Noord in 2019, 2023, deelname aan de Zomerexpo 2019 met thema ‘ Europa” in Museum de Fundatie.
Te volgen via instagram: https://www.instagram.com/koenroordink/
Evelien Bannenberg
Pentekeningen op rijstpapier
Evelien Bannenberg [1963] woont in Nijmegen . Studeerde aan de AKI Academie voor Kunst en Industrie in Enschede. In haar werk is haar fascinatie voor de Natuur te zien. Evelien legde in De Botanische tuin in Nijmegen gedurende 10 jaar de stadia van diverse planten vast in tekeningen met inkt en bamboe pen op rijstpapier. De planten worden tot leven gewekt in dynamische maar kwetsbare lijnen. Een van haar oogappels is inmiddels een rode lijstsoort: De Reuzenpaardestaart [Equisetum telmateia ]. Deze miljoen jaar oude plant uit het Carboon tijdperk is een van haar steeds terugkerende onderwerpen.
De zich herhalende segmenten komen in herhalende meditatieve streken neer op papier . De werken zijn ook van een fysieke beleving tot 3 meter groot. Daarnaast maakt zij landschappen van Inheemse natuur in de Japanse Sumi-E stijl, waardoor de Nederlandse natuur een andere dimensie krijgt.
Hans van der Heul
Hans van der Heul haalt zijn inspiratie om te schilderen en te tekenen vooral uit de
medemens. In zijn werk van de afgelopen jaren schildert hij veelal portretten. Hij werkt in acryl, soms met aquarel of potlood. In het werk op deze expositie zijn twee zwarte mannen te zien. Twee portretten, de een in een kistje, de ander op een houten paneel. Hij laat de ondergrond meespelen in het eindresultaat.
Jessica Handstede
Maker van de werken ‘Uil’ en ‘Vink’. Vroeger als kind was ze altijd met schilderen en tekenen bezig en later viel dat een beetje naar de achtergrond. Maar geïnspireerd door een vriendin heeft ze die passie weer opnieuw opgepakt en dan met name het aquarelleren. Ze heeft de technieken zichzelf aangeleerd en door veel te oefenen heeft ze steeds meer een eigen stijl gekregen.
Ze houdt enorm van dieren en die zie je dan ook terug in alle schilderijen die ze maakt. Daarnaast heeft ze een voorkeur voor felle kleuren, alleen is de uil een uitzondering daarop. Zoals je ziet aan de werken schildert ze vooral gedetailleerd en realistisch.
Moniek Rosier
Mijn schilderijen zijn meestal abstract. Uitgaande van kleuren werk ik intuïtief met paletmes, kwast en mijn vingers. Vaak met meerdere lagen tot het goed voelt. Tijdens het schilderen voel ik mij vrij, laat ik mij leiden door wat op het doek gebeurt.
Bert van der Linden
Bert heeft gestudeerd aan de kunstacademie in Arnhem en werkt vooral sculpturaal. Veel van zijn werken komen voort uit gevonden & gerecycled afval. Daarnaast werkt hij ook met keramiek. Het werk is geïnspireerd op een toekomstperspectief, waar gaan wij naar toe, hoe gaan we om met het afval wat we achterlaten & wat voor een hernieuwd leven gaat dat afval leiden in de toekomst. Bert is naast zelfstandig kunstenaar ook een van de lijstenmakers bij Pro Art.
Jos Strick
In mijn werk verbeeld ik de wereld waarin ik leef. Mijn ervaringen en gedachten maak ik tot een visueel verhaal waarbij het gevoel de boventoon voert. Ik bekommer me niet om de mate van abstractie of figuratie.
Schilderen beschouw ik als een dialoog met het onbewuste; een zo intuïtief mogelijk uitdrukken van emotie en gevoelens.
Schilderen is een taal eigen aan het onbewuste die door iedere toeschouwer op intuïtieve wijze kan worden verstaan.
Marie-Louise Hooymans
Marie-Louise Hooymans (1966) woont en werkt in Wijchen. Ze heeft gestudeerd aan de kunstacademies van Arnhem en ’s Hertogenbosch. Later heeft zij de Pabo gedaan en nu werkt zij twee dagen op een basisschool. Daarnaast is zij bezig met grafische vormgeving en illustratie, onder de naam Hooymeid.
In het maken van linosnedes vindt zij uitdaging, door het gebruik van vele verschillende kleurlagen en in de gedetailleerdheid in haar werk. De ambachtelijkheid van de techniek is haar passie geworden.
Inspiratie komt voor Marie-Louise uit de natuur en van haar reizen. Ze is ook illustrator en dat zie je terug in haar linosnedes. Ze wil altijd een verhaal vertellen. Het stopt nooit, er ligt steeds weer een idee klaar.
www.hooymeid.nl
Ank van Rens
Ank van Rens laat twee werken zien, een foto en schilderij, geïnspireerd door verweerd hout. Ze tekende en schilderde als kind al graag. Na een studie psychologie die eindigde in ziekte, zorgde therapeutisch schilderen voor een ommekeer in haar leven. Het beleven van kleuren, hun kracht en (samen) werking, het vormenspel in de natuur en de werking van licht en donker, werden voor haar een bron van inspiratie.
Na een kunstzinnig therapeutische opleiding werkte ze als therapeut en docent. Schilderend en fotograferend, is ze het meest ‘in haar element’.
‘Abstract schilderen geeft me de vrijheid om te spelen en te experimenteren en een eigen verhaal te vertellen dat geïnspireerd door beweging van kleuren en vormen, van licht en donker ontstaat’. ‘Voor mij is schilderen een gesprek tussen wat in me leeft en wat tijdens het schilderproces op doek of papier ontstaat’. Ik schilder met acryl, olieverf, aquarel, inkt en warme was Ook gebruik ik soms zand, papier, pigmenten of organische materiaal om structuren en een schilderhuid te creëren’.
Als ik (macro) fotografeer, kijk ik ‘met andere ogen’ naar de natuur.
Ik wordt geïnspireerd door natuurprocessen als verkleuren en bevriezen, de beweging van stuifmeel in water, spiegelingen en lichtreflecties. Ook processen van verroesten en verweren, boeien me. Door in te zoomen op wat ik zie, verdwijnt vaak de context. Er ontstaat een abstract verhaal van kleur en vorm, licht en beweging. Dat maakt het voor mij interessant.
Voor een indruk van mijn werk en meer informatie:
www.ankvanrens.nl
Hun unieke visies en creatieve expressie beloven een boeiende ervaring voor alle liefhebbers van kunst. Kom langs en bewonder de prachtige werken die zij te bieden hebben.
Let op! De openingstijden van Pro Art Laat zien zijn hetzelfde als die van de lijstenmakerij.